Stát se to může a nejednoho z cestovatelů už to někdy v životě postihlo. A sice to, že se nedostal na palubu stroje, kterým měl někam odletět, a to proto, že onen stroj nebyl přistaven tak, jak tomu mělo být.
A zrovna tak už bylo a určitě i bude mnoho případů, kdy letadlo dost možná i odletí včas, ale cestou se něco zvrtne a tak se nakonec přistane v cíli o mnoho později, než bylo plánováno.

silueta letadla

Co to obnáší pro cestujícího? Kromě snad až nekonečného čekání na okamžik, kdy dojde k tomu, k čemu mělo dojít, může dotyčný promeškat navazující lety. Nebo nestihne schůzku, přijde o část dovolené, unikne mu příležitost uzavřít obchod,… Těch možností tu je!
Není to nic příjemného, že? A proto může být dotyčný rád, že i v této prekérní situaci není všechno zase až tak zlé. Že i zde je alespoň několik věcí, které mu mohou trochu pozvednout náladu.

Tedy za předpokladu, že měl letět s aeroliniemi některé eurounijní země nebo jiné země spadající pod regulaci EC 261/2004, případně aerolinkami i docela cizí země, ovšem s odletem z letiště v eurounijním prostoru.
V takovém případě totiž dotyčnému náleží alespoň onou regulací stanovené odškodnění.
Aerolinky musí pasažéra, kterého nepřepravily ve stanovené lhůtě, občerstvovat, v případě čekání přes noc ubytovat v hotelu a dopravit ho do tohoto i zpět, a to logicky na firemní náklady. Musí mu tam umožnit telefonát nebo přístup k elektronické poště, musí mu zajistit náhradní přepravu, respektive jej na jeho žádost vrátit do výchozí destinace a kompenzovat mu výdaje za letenku, již mu nebylo dopřáno využít. A navrch dotyčnému náleží i finanční náhrada, dosahující podle vzdálenosti letu a délky zpoždění 250 až 600 eur. Což jsou docela hezké peníze.

odstavený stroj

Ovšem právě proto, že jde o zajímavou sumu, nemusí být jednoduché ji z aerolinií vymámit. Protože tyto jsou povinny onu částku vyplatit pouze v případě, že zpoždění zavinily. Pokud za to totiž může okolnost, kterou nemohla letecká společnost ovlivnit, má cestující v otázce finanční kompenzace smůlu. A právě na podobné okolnosti, tedy na přírodní katastrofu, špatné počasí, stávku třetí strany, bezpečnostní situaci či omezení letového provozu, se aerolinie často vymlouvají. Nebo rovnou nekomunikují.
A pak je na člověku samotném nebo lépe na právnících, aby se odškodnění za zpoždění letudomohl. A je nasnadě, že s pomocí právníků, specializujících se na tuto problematiku, je to snazší. Sice to přijde na provizi, již si ale dotyční berou až ve chvíli, kdy skutečně ono odškodnění z dopravce vyždímou, ale ušetří to spoustu času a sil, jež by obyčejný člověk musel vynaložit. A navíc právníci vědí co a jak, na rozdíl od obyčejného člověka, jenž to má o poznání těžší.
A proto byste měli na tuto záležitost myslet. A využít právní služby, kdyby toho bylo zapotřebí. Nemůžete prodělat.